Voor ik dit artikel schreef had ik nooit gedacht dat ik zou bloggen. Ik zag er het nut niet van in. En toch heeft het z’n nut, anders zou jij dit nu niet lezen. Wat betekent een blog voor een zelfstandige, of een kmo? Klinkt als een interessant onderwerp om mee te starten.

Voor ik dit artikel schreef had ik nooit gedacht dat ik zou bloggen. Ik zag er het nut niet van in. En toch heeft het z’n nut, anders zou jij dit nu niet lezen. Wat betekent een blog voor een zelfstandige, of een kmo? Klinkt als een interessant onderwerp om mee te starten.

Vandaag de dag is het moeilijk om een ​​bedrijf te vinden dat geen website heeft. Maar een website alleen biedt niet altijd voldoende informatie, persoonlijkheid en / of autoriteit om echt op te vallen.

Dit is juist het doel van een bedrijfsblog. Hoewel de meeste grote bedrijven volledige marketingprogramma’s en blogs hebben, is het net zo belangrijk en gemakkelijk voor startups, zelfstandigen en kleine bedrijven om hetzelfde te doen. In mijn zoektocht naar het nut van bloggen, vond ik enkele heel goede redenen. Ik wil ze heel graag met jullie delen!

1. Houdt jouw publiek op de hoogte van jouw bedrijf

Naast jouw bedrijfswebsite is een blog een fantastisch hulpmiddel om jouw publiek op de hoogte te houden van jouw bedrijf. Hoewel een website qua inhoud misschien praktischer en eenvoudiger van toon is, biedt een blog meer flexibiliteit om contact te leggen met klanten, om updates te delen op een manier die toont wie je bent, niet alleen wat je doet.

Beschouw jouw blog als jouw directe communicatiekanaal. Het is een ruimte om diepgaand te praten over jouw producten en services, tijdelijke inhoud te delen en commentaar te leveren op relevante trends in de branche op een manier die jouw persoonlijkheid toont.

2. Bloggen is goed voor SEO

Een belangrijke reden waarom elk bedrijf een blog nodig heeft, is om hun zichtbaarheid te vergroten binnen zoekmachines. Eenvoudig gezegd: hoe meer bloginhoud je maakt, hoe meer kans je zal hebben om in zoekmachines te verschijnen en organisch verkeer naar jouw website te leiden. Organisch verkeer is verkeer dat niet afkomstig is door advertenties.

Door nieuwe en goed geschreven artikels te schrijven met daarin lange zoekwoorden, afbeeldingen en video’s, vergroot je jouw kans om gezien te worden, verkeer te genereren en potentiële klanten aan te trekken.

3. Kan de interne koppeling helpen verbeteren

In tegenstelling tot inkomende links, is interne koppeling iets dat volledig onder jouw controle ligt. Dit betekent dat er geen reden is om ze niet te gebruiken in je blogposts. Het kan bezoekers helpen met sitenavigatie en hen naar de belangrijkste pagina’s van jouw website verwijzen.

Intern linken naar andere blogposts en pagina’s op jouw website kan ook jouw SEO-succes verbeteren. Hoe relevantere links je hebt, hoe groter de kans dat je beter scoort, wat kan leiden tot meer verkeer en potentiële leads.

4. Je kan feedback krijgen van jouw klanten

Goede zakelijke websites doen hun best om klanten de informatie te geven die ze nodig hebben, maar dit gebeurt meestal in één richting. Er is vaak geen ruimte om vragen te stellen, op inhoud te reageren of een gesprek te beginnen.

Daarom is een blog zo krachtig. Het creëert een tweerichtingsgesprek met klanten, leads en branchegenoten. Met een meer herkenbare toon en een interactief platform kan je feedback en discussie aanmoedigen in de commentaarsecties van je blogs.

Het hebben van diepgaande gesprekken met jouw klanten is een geweldige manier om vertrouwen en autoriteit in jouw branche op te bouwen. Bovendien kan je jouw bedrijf vanuit het perspectief van jouw publiek bekijken en wijzigingen aanbrengen om jouw service te verbeteren.

5. Helpt je bij het opbouwen van jouw e-mailbestand

Het is niet altijd gemakkelijk om mensen zich te doen aanmelden. Dit is waar een blog kan helpen. Je versterkt de behoefte van jouw publiek om op de hoogte te blijven. Als mensen de inhoud van jouw blog informatief, relevant en boeiend vinden, is de kans groot dat ze erop vertrouwen dat jouw nieuwsbrieven dat ook zijn. Om ze ertoe aan te zetten zich aan te melden, neem je interne links op in zowel jouw blogs als nieuwsbrieven. Dit maakt het gemakkelijker voor hen om te lezen over promoties, nieuwe producten of bedrijfsupdates.

6. Je kan meer over je producten leren en uitleggen

Blogs bieden diepgaande uitleg en onderwijs over wat jouw producten en diensten echt kunnen bieden. Je kan bijvoorbeeld casestudy’s van klanten schrijven, specifieke voordelen onderzoeken of gemakkelijk te lezen “how to”-gidsen over jouw meest technische diensten verstrekken.

Hoe meer jouw bedrijf dergelijke inhoud produceert, hoe meer het wordt gezien als een autoriteit in de branche. Dit bouwt niet alleen jouw kennisbank op, het bevordert ook innovatie en creativiteit. Hoe dieper en complexer jouw berichten zijn, hoe meer ideeën je waarschijnlijk zal genereren. Natuurlijk zal je altijd de doelgroep én je concurrenten in je achterhoofd moeten houden: welke informatie is relevant en wat vertel je liever niet aan je concurrent.

7. Het is veel gemakkelijker om sociale bekendheid te krijgen met blogartikelen

Bloggen is een eenvoudige manier om via sociale media ontdekt te worden. Elke keer dat je een blogpost schrijft, creëer je inhoud die mensen gemakkelijk kunnen delen op Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest en andere kanalen. Dit helpt jouw ​​bedrijf gezien te worden bij doelgroepen die je misschien nog niet eens kent.

Aan de andere kant helpt bloginhoud je output van sociale media te stimuleren. In plaats van te proberen nieuwe ideeën voor sociale media-inhoud uit een hoed te halen, kan je eenvoudig recente en relevante blogposts promoten en linken. Je versterkt tegelijkertijd jouw aanwezigheid op sociale media en haalt nieuwe bezoekers binnen.

Als je nieuwe doelgroepen wil bereiken, jouw naambekendheid wil opbouwen en je jezelf wil onderscheiden van de concurrentie, lijken me bovenstaande redenen genoeg om je aan de slag te doen gaan met een zakelijke blog. Je moet helemaal geen copywriter zijn. Gewoon jezelf zijn!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Webdesign Bart

Galgeveldstraat 29 3293 Diest

M | 0478 93 05 85 E | info@webdesignbart.be